Jordnötssås to die for!

Det är full rulle i vårt kök, det vill jag lova. Vi har precis fått i oss middag, jag och min sambo, en middag bestående av kycklingbitar, wok-grönsaker och en jordnötssås to die for. Fy tusan vad god den blev! Inte för att skryta men jag tror att jag brädade en å annan thai-restaurang med den alltså.
Jordnötssås är något jag varit svag för länge. 8 gånger av 10 beställer jag det tillsammans med kycklingspett när jag äter thaimat. Men det är inte den nyttigaste såsen i världen (kanske därför den är så otroligt god) men det går att ändra om i receptet och göra den ”snäppet bättre”.
Jag ska ge er lite tips på vägen.

  • Byt ut det ”vanliga” jordnötssmöret till ett utan socker! Vi har ett ekologiskt ifrån märket Green Choice som innehåller rostade jordnötter och lite havs-salt. Inga konsigheter!
  • Byt ut sockret (i dom flesta recept handlar det om råsocker) mot Agave-sirap eller prova dig försiktigt fram med stevia/sukrin.
  • Välj kokosmjölk utan onödiga tillsatser!
  • Hoppa över sweet-chilisåsen som finns med i de flesta recept. Jag hade sambal oelek + currypasta i min sås, istället.

    Till såsen, som för en gång skull fick ha huvudrollen vid middagen hade vi slängt ihop lite kycklingfilé och wok-grönsaker i alla sin enkelhet. Kryddat med lite salt och peppar!

Tillbaka till köket. Det är ju full rulle som sagt. Vi har äntligen fått en stor frys i vårt kök så Mikael har fått ett ryck och håller på att frosta av vår gamla, lilla frys. Medan han fixar med det fick jag mig ett ryck och slängde in en plåt med ”GI-knäcke” i ugnen och tänkte knåpa ihop ett eget recept på något gott bröd. Den nya frysen skall nämligen fyllas med en massa goda saker. Knäckebrödet skall ju dock inte in i frysen men ändå.
Imorgon efter jobbet tänkte jag handla på mig lite ingredienser och förhoppningsvis få bakat lite mer bröd, LCHF såklart.
Jag har ett favoritbröd som jag inte gjort på länge. Ett med gojibär, mums!
Men idag tänkte jag försöka göra en variant av scones. Snabbt och lätt.
Byta ut mjölet till kruskakli och pofiber. Kanske ha i någon dl med dinkel fullkornsmjöl osv. Prova mig fram helt enkelt!
Det där knäckebrödet som jag har i ugnen heter GI-knäcke men jag valde att sätta ”sånna här” kring det.
Det är nämligen 2 dl dinkel fullkornsmjöl i och just det mjölet innehåller 58g kolhydrater per 100g. Inte speciellt strikt med andra ord. Men slår man ut det i knäckebrödet som jag sedan delat i ca 30 bitar så blir det inte ens 2g kolhydrater per bit. Eftersom jag provat att göra LCHF-knäcke/Frö-knäcke i tre olika varianter och inte gillat något av dom började jag googla runt efter andra recept på just knäckebröd och hittade detta.
Delar med mig i nästa inlägg! 🙂

Kommentera