Skärpning!

Kompisar, det har blivit dags! Dags att gå tillbaka till en mer strikt kosthållning med kost och rutiner som jag mår bra av. En period innan flytten, under flytten och nu efter flytten har det svävats ut rejält när det kommer till kosten. Man kan säga att vi har latat oss vad gäller maten och det har blivit mycket hämtmat. En del hämtmat bättre än den andra men det har inte varit så att jag tex valt bort riset när vi ätit vietnamesiskt. Det har slunkit ner en och en annan pizza och så har jag blivit bundis med min gamla vän sockret, igen. Katastrofalt tänker säker vissa nu men jag skulle säga att det är helt ok. Jag har ju gjort detta helt medvetet och helt ärligt så har det varit riktigt gött att inte tänka och planera så mycket kring kosten utan att bara få köra på. Vi har gjort det otroligt smidigt för oss och det har varit skönt att lixom få tänka på flytten i lugn och ro. Jag må ju vara lite knäpp men jag kan inte låta bli att vara intresserad av att se hur jag och min kropp reagrar när jag äter en kolhydratsbaserad kost, när jag slarvar med maten, jämfört med en striktare lågkolhydratskost som jag i normalfallet håller mig till. Jag vet ju själv vad jag mår bäst av och det blir ganska tydligt när man inte äter sin egna ”rena mat” att kroppen påverkas av det jag stoppar i mig. Intressant tycker jag!

Jag vet vad min kropp och knopp mår som bäst av och jag har sedan en tid tillbaka, om vi tänker innan flytten och utsvävningen nu, hittat en balans som funkar för mig. När jag har en bra ”kostgrund” att stå på, vilket innebär hyfsat strikt lchf med inslag av paleo dvs en lågkolhydratskost med bra och ren mat, ja då mår jag som bäst. Om vi också lägger till periodisk fasta där så har vi min perfekta kombination. Den är såpass bra för mig att jag håller mig viktstabil, jag kan dricka öl om jag vill och jag kan till och med äta en pizza någon gång ibland utan att det påverkar något nämnvärt. Men notera att detta är mig och min kropp jag pratar om, det kanske ser annorlunda ut för dig.

Den här långa ”utsvävningsperioden”, vet inte riktigt vad jag ska kalla den så jag kallar den så, har inte gjort att jag gått upp ett kilo eller två utan jag har gått förbi min vikt jag hade innan vi öht började med lchf för flera år sedan. Så vi snackar 10 kg +!! Sjukt när jag skriver det men åh, jag blir peppad!! Jag vet ju vad jag är kapabel till och jag vet vart jag och kroppen trivs. Man ska ju inte prata vikthets dessa dagar men faktum är att jag mår så mycket bättre, både i kropp och knopp, när jag är någon storlek mindre än vad jag är idag. Jag känner mig lixom tung och fluffig nu och det är inte skönt på något vis. Notera nu att jag inte är i det stadiet där jag tänker ”allting blir bättre om jag vore smal!” för jag vet att jag mår bättre när jag är någon storlek mindre. Jag har levt så de senaste åren och har lixom det som mitt egna facit.
Påtal om storlekar och sådär så har jag fortfarande samma kläder nu som innan ”utsvävningsperioden” och klart att det sitter thightare och jag märker framför allt att magen har blivit större men inte såpass att jag skulle gissat på 10 kg +. Det har fördelats på ett annat sätt den här gången än tidigare i mitt liv, vilket förstås, också är intressant. Jag upplever att det är större och fluffigare runt magen och midjan, brösten och överarmarna. Rumpan är något större men har på något konstigt vänster behållt samma fina form. Det är alltså skillnad på vart det har satt sig. Jag ska försöka förklara. Innan vi började med lchf för flera år sedan så var jag lixom jämnstor. Hela jag var stor och jag hade riktigt envisa lår och rumpa, där har det verkligen suttit som berget!! Så efter min viktminskning på ca 14 kg, så har rumpan, benen och framför allt överarmarna förändrat sig. Det var då. Nu är det magen, midjan, överarmarna och brösten som känns stora. Min gissning är att det är en hel del vätska och förhoppningsvis blir det både ”lättare” och kommer gå fortare (allt är ju relativt) att bli av med än vad det gjorde sist. Ska bli intressant att se!

Så, hur ska jag då gå tillväga nu då? Jo, jag har ju som jag nämnde tidigare, mitt egna facit att gå efter, vilket känns otroligt skönt. Sambon är också med på detta och vi vet ju sen innan hur och vad vi ska äta för att må bra. Det innebär en hyfsat strikt lchf/paleo/lågkolhydratskost samt inslag av periodisk fasta. Vet inte om jag behöver gå in på detaljnivå över kring vad och hur vi ska äta men det blir lite back to basic kan man säga. Som tur är har jag en hel uppsjö med smarriga recept här på bloggen så återigen, jag kommer att vara mitt egna facit.

Jag gör detta på mitt egna lilla vis. Så bli nu inte förvånade om ni ser en Lina med en kall öl i handen på instagram (@linapetersen.se), haha. Däremot ska hon göra allt i sin makt för att tacka nej till kaka och tårtor på kalas, inte föreslå att vi ska äta pizza så ofta som hon egentligen vill och lägga krutet på att laga sin egna goda, rena och grymma mat! Jag har med mig erfarenheter i bagaget där jag fullkomligt hetsat kring vågen och sifforna, varit manisk vad gäller kolhydrater och varit otroligt hård mot mig själv psykiskt. Glad över att det är just ett bagage jag bär med mig och att jag har den erfarenheten idag. För trots att jag nu vill gå ner i vikt så ligger mitt fokus alltid på att må bra. Det är viktigt att komma ihåg!

Så nu gör vi detta på vårt sätt, jag och sambon. Häng med och låt dig inspireras! Slänger upp en gammal ”före- och undertidenbild” på mig själv som motivation. Vi ses på instagram! @linapetersen.se
Ta hand om dig! ♥

Kommentera