Frukt, sötsug & p-piller

Jag brukar inte äta så mycket frukt i min kost men förra veckan fick vi hem en grönsakslåda, från Årstiderna, som också innehöll frukt. Så just nu ”äter jag upp frukten från lådan så att den inte ska bli dålig”. Men jag känner själv att efter den här frukten är slut så vill jag gå tillbaka till att ”lyxa till det med frukt någon gång ibland”.
Varför?
Jo, för att den söta frukten spökar alldeles för mycket med mitt sötsug och det gillar jag inte.
Jag tycker det är otroligt jobbigt att vara sötsugen då det är ett sug som jag upplever är fruktansvärt svårt att få bort eller att stå emot. För mig funkar det inte att äta ”något annat” för att få bort sötsuget utan jag vill/behöver då ha socker eller sött, först då försvinner det.
Jag som har bra koll på vad jag stoppar i mig vill inte falla dit pga ett dumt sötsug! Nio gånger av tio kommer mitt sötsug när det är dags att få mens. Det är alltså ett problem som återkommer varenda månad. Jag kan bli riktigt irriterad på de faktum att jag är sötsugen. Jag vill nämligen bestämma själv vad jag ska stoppa i mig, inte att hjärnan gör det åt mig.
Jag har testat många varianter och trix under åren för att tackla det där sötsuget som kommer varje månad. Allt ifrån att ”det-är-okej-att-äta-vad-du-vill” till att ”ät-ALLT-annat-än-socker” till att kedja fast mig i soffan. Provat med sötningsmedel, utan sötningsmedel, mer fett i kosten mm, mm.
Jag har gråtit och svurit över sötsuget och att jag varje månad ska stå ut med det. För om jag ”unnade mig”, som jag kallade det då, så hade jag sötsug även några dagar efter eftersom belöningssystem, hormoner och hela jäkla kroppen reagerar på socker. Så då blev det tufft även dagar då jag normalt inte skulle haft sötsug.
Och för en tjej som var mitt uppe i sin viktresa så funkar det inte att frossa en gång i månaden, det säger ju sig självt.

Det som funkar bäst för mig, om vi nu bara ska se till sötsuget och inte lägga vikten vid att jag stoppar i mig hormoner igen, det är hyfsat strikt lchf-kost och p-piller.
Jag har märkt stor skillnad på suget och mår mycket bättre under mensen överhuvudtaget.
Sedan spelar det säkert in att jag inte äter sötningsmedel längre, är ännu mer medveten om vad och hur jag äter. Jag skulle säga att jag har mycket bättre koll nu men är samtidigt ännu mer avslappnad.
Det är också en vinnande kombo!
Men sen har det också tagit mig många år att själv komma fram till detta och vad som funkar bäst för mig.
Och som med så mycket annat så är detta individuellt.
Det här är bara så jag upplever det 🙂
Såhär såg frukosten ut idag:

image

Kommentera