Kokosgröt/Paleogröt – Recept

Att jag inte provat detta tidigare är ju bara konstigt! Men bättre sent än aldrig sägs det ju. Paleogröt eller kokosgröt, kärt barn har många namn, är otroligt lätt att göra och föll mig absolut i smaken. Jag tycker om den då den går att variera och också anpassa efter vilken kosthållning du själv har. Jag gör min allt som oftast med osötad mandelmjölk eller fullfet lantmjölk men vätskan i gröten kan lika gärna bytas ut till kokosgrädde/mjölk för ytterligare att mejerifritt alternativ eller varför inte till grädde för att göra den ännu mer LCHF?

Jag gör min kokosgröt såhär:

  1. Knäck två ägg i en kastrull.
  2. Rör om med en handvisp och tillsätt 1dl mandelmjölk (byt då gärna ut mandelmjölken mot den vätska som du helst vill ha eller som passar för dagen).
  3. Rör om med vispen.
  4. Rör sedan ner 1 msk kokosnötsmjöl.
  5. Rör om ordentligt.
  6. Smaksätt din gröt med lite salt och kardemumma och/eller vaniljpulver.

Tänk på att inte ha för hög värme och rör runt lite då och då. På bilderna nedan väljer jag att toppa min gröt med tärnat höstäpple, hasselnötter, en klick smör och kanel. Eller med tex mandelsmör, hallon och kokoschips. Supergott!

img_20161103_110729.jpg

image

2 reaktioner till “Kokosgröt/Paleogröt – Recept”

Kommentera